STARRT: Systemdesign

Situatie

Deze twee weken bevonden wij ons in de Systemdesign fase, deze fase omvatte de analyse en ideefase op de denkweg van Timmers en van de Waals. Dit blok wordt er gewerkt volgens het V-model, aantoning van deze werkwijze is te lezen op mijn blog. Deze fase duurde twee weken en is bedoeld om je subsystemen uit te denken. Wij hebben gewerkt met twee subsystemen: het ballenkanon en de hovercraft.

Taak

Onze taak was het doorlopen van deze fase en het vervullen van leerdoelen en het voldoen aan de oplevereisen. Mijn taak in dit geheel was naar mijn inzicht vooral leidinggevend, ik heb veel opdrachten gegeven aan anderen. Zelf heb ik ook meegewerkt aan alle activiteiten, maar ik fungeerde daarnaast nog als opdracht afhaal punt. De groepstaak was vooral om alle subsystemen in beter te definiƫren zodat we steeds meer specificaties konden geven aan bepaalde systemen. De volgende fase moeten we deze subsystemen weer in delen in sub-subsystemen, en zo dalen we steeds dieper in op detail niveau.

Activiteiten

De volgende activiteiten hebben we doorlopen om deze fase te kunnen voltooien.
Het evalueren van het Proof of Concept
Het maken van een grafische lay-out
Het maken van een DFA
Het opstellen van een FMEA
Het opstellen van een definitieve probleemstelling
Het maken van een definitief pakket van eisen en wensen
Het maken van een Solidworksmodel van het ballenkanon
Het houden van een presentatie
Ook is het aan ons om aan te tonen dat we gewerkt hebben volgens het v model

Resultaten

De volgende resultaten hebben we behaald gedurende deze fase.
Het opleveren van een integratie van het ballenkanon en de hovercraft
Het houden van een presentatie
Het opleveren van een verslag

Reflectie

Deze fase vond ik erg goed gaan. Ik heb goed kunnen werken aan mijn leerdoelen. Zo heb ik mij Photoshop vaardigheden kunnen oefenen met het maken van een grafische lay-out en ik heb veel kunnen werken aan mijn Arduino vaardigheden. Graag wil ik de volgende fase deze lijn verder door zetten. In de meivakantie zal ik weer actief aan de slag gaan met deze onderwerpen en hoop ik nog sterker terug te kunnen komen na de vakantie. Solidworks is een onderdeel dat ik nog steeds erg lastig vind, dit komt omdat ik hier minder tijd in steek dan bijvoorbeeld Photoshop en Arduino. De tijd die ik heb, en dat is niet veel, probeer ik te steken om de vaardigheden die voor dit blok veel uitmaken voor mijn cijfers. Solidworks beheers ik nu tot op een bepaalde hoogte, maar Arduino vind ik nog lastig. Deze niveau’s wil ik eerst gelijk maken voor dat ik echt verder ga met Solidworks tutorials. S ’avonds wanneer ik thuis kom van school heb ik geprobeerd om mijn rust te pakken en om mijn vaardigheden te trainen waar ik veel plezier in heb. Deze betroffen deze weken vooral Wiskunde. In mijn vrije uren ben ik vooral bezig geweest met het leren van Integreren en het werken met Complexe getallen. Deze onderwerpen komen ook van pas om te kennen in de andere vakken die we krijgen of gaan krijgen.

Deze fase had ik wel meer het gevoel dat ik niet veel gedaan had. Vorig blok waren Martijn en ik altijd bezig met werken, we hadden echt geen vrije tijd. Maar nu omdat we met zijn vieren zijn, hangt er en bepaal de rust. We hebben dit gevoel denk ik allemaal wel in de groep en dat is wel fijn. Er is een dag geweest dat ik eerst begon met het maken van een exploded view, toen een lay-out maakte en daarna ging werken aan he pakket van eisen en wensen samen met Julien. Het is wel fijn dat het even rustig is, maar ik weet niet zeker of ik wel genoeg doe nu in de groep. Het is wel zo dat ik veel weet over de oplevereisen en daardoor ook veel taken uit kan delen. Ik wil alleen niet te veel uitdelen, zodat ik iedereen alles laat doen en mezelf niets.

Als groep vind ik dat wij erg goed gepresteerd hebben. Het verslag was een dag van te voren af. En we liepen elke dag voor op onze planning. Elk moment van de schooluren hebben we gespendeerd aan een overleg of aan het werken aan de oplevereisen. Op de dag van de Parijsreis zijn wij ook alle vier naar school gegaan om te werken, door de rust die deze dag heerste konden we hier ook goed aan werken. We kunnen goed afspreken wie wat aanpakt en we hebben ook elk onze specialismen waar we goed gebruik van maken. Zo ben ik de Photoshop man, en ik werk aan deze opdrachten. Om toch kennis te delen en het leerproces niet alleen bij mijzelf te leggen, betrek ik anderen bij dit proces om anderen ook kennis te geven over dit programma.

Toepassing

Graag wil ik in de volgende fasen werken aan dezelfde punten als die in mijn POP en PAP staan. In de groep kan ik wel nog wat aanpassen aan de manier van leiding geven, ik wil het gevoel hebben dat ik elke dag toch wel wat nuttigs heb gedaan. Nu zal ik ook vast wel nuttige dingen doen, maar moet ik even wennen aan het feit dat ik nu iets minder doe. Dit is namelijk de eerste keer dat ik in zo’n grote groep werk. Wel wil ik proberen om anderen nog meer te betrekken bij mijn werk tijdens het Photoshoppen of tekenen, zodat ik anderen ook nog wat bij kan brengen wanneer dat kan. Ik vind les geven ook erg leuk om te doen en zo kan ik mezelf nog meer leren over mezelf en mijn vaardigheden blijven trainen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten