Na dat de monotekeningen en de
samenstellingstekeningen gebouwd waren konden we dan eindelijk beginnen met
bouwen. Tijdens het bouwen heb ik voornamelijk samengewerkt met Martijn. We
hebben het ballenkanon gemaakt en de bodemplaat samen met de rok. Hieronder zal
ik over deze twee onderdelen een uitleg geven van de gebeurtenissen.
Het ballenkanon
Voor het ballenkanon hebben we veel gebruik
gemaakt van de monotekeningen die gemaakt zijn. Voor elk onderdeel dat we
gemateriliseerd is er een gelijknamige monotekening gemaakt. Alle onderdelen
hebben Martijn en ik samen gemaakt. Ik deed vooral het las en het slijpwerk en
Martijn was meer bezig met vijlen, schuren en boren. Zo hadden we een goede
taakverdeling en konden we efficient werken. De voornamelijke knelpunten waren:
de binnendiameter van de buis en de as. De binnendiameter van de buis waar de
ballen door heen zouden rollen was precies groot genoeg. Deze was ook erg mooi
rond tot dat we hem gingen bewerken. Deze buis was daarna niet meer rond maar
een ovaal geworden en hierdoor paste de ballen er niet meer door heen. Na veel
vijl en dremel werk hebben we dit probleem kunnen verhelpen door de binnen
diameter te vergroten. De as op het ballenkanon was ook een probleem, wanneer
deze draaide aan de hand van een lager en een servo werdt de as uit de servo
draait. Hij demonteerde zichzelf. Dit hebben we slim op kunnen lossen door de
lager te verwijderen uit de constructie en de bij geleverde opzet stukken voor
de servo op de servo te plaatsen en de ballen molen hier aan te lijmen. De bouw
ging erg snel maar door deze bovenstaande tegenslagen zijn we aan deze
onderdelen onnodig veel tijd kwijt geraakt. Deze problemen hadden we niet
kunnen voorkomen in een eerdere fase, maar hadden we bij de inkoop kunnen
checken. De binnen diameter viel door de toleranties ongelukkig uit en het asje
zat vast door een defecte lager.
De bodemplaat
Voor de bodemplaat hebben we de twee plaatsen
verbonden aan de hand van zes spacers, deze zorgen voor een afstand tussen de
bodemplaten en een rijke luchtstroming. Toen dit gemaakt was hebben we de
liftmotor hierop gemonteerd en zijn we begonnen aan de maken van de rok. De rok
was een van de lastigere delen van het ontwerp, deze moest als een zwemband om
de hovercraft heen zitten en was dicht (op de luchtgaten na). In het prototype
hebben we gekozen voor een volledig open onderkant, deze keuze hebben we
gemaakt omdat dit sneller te bevestigen is en omdat en ook beter vervangbaar
is. Ook de materiaal keuze is veranderd, eerst gingen we voor vijverfolie maar
nu voor een stevige vuilnis zak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten