woensdag 11 juni 2014

Bouwen van een prototype

Na dat de monotekeningen en de samenstellingstekeningen gebouwd waren konden we dan eindelijk beginnen met bouwen. Tijdens het bouwen heb ik voornamelijk samengewerkt met Martijn. We hebben het ballenkanon gemaakt en de bodemplaat samen met de rok. Hieronder zal ik over deze twee onderdelen een uitleg geven van de gebeurtenissen.

Het ballenkanon

Voor het ballenkanon hebben we veel gebruik gemaakt van de monotekeningen die gemaakt zijn. Voor elk onderdeel dat we gemateriliseerd is er een gelijknamige monotekening gemaakt. Alle onderdelen hebben Martijn en ik samen gemaakt. Ik deed vooral het las en het slijpwerk en Martijn was meer bezig met vijlen, schuren en boren. Zo hadden we een goede taakverdeling en konden we efficient werken. De voornamelijke knelpunten waren: de binnendiameter van de buis en de as. De binnendiameter van de buis waar de ballen door heen zouden rollen was precies groot genoeg. Deze was ook erg mooi rond tot dat we hem gingen bewerken. Deze buis was daarna niet meer rond maar een ovaal geworden en hierdoor paste de ballen er niet meer door heen. Na veel vijl en dremel werk hebben we dit probleem kunnen verhelpen door de binnen diameter te vergroten. De as op het ballenkanon was ook een probleem, wanneer deze draaide aan de hand van een lager en een servo werdt de as uit de servo draait. Hij demonteerde zichzelf. Dit hebben we slim op kunnen lossen door de lager te verwijderen uit de constructie en de bij geleverde opzet stukken voor de servo op de servo te plaatsen en de ballen molen hier aan te lijmen. De bouw ging erg snel maar door deze bovenstaande tegenslagen zijn we aan deze onderdelen onnodig veel tijd kwijt geraakt. Deze problemen hadden we niet kunnen voorkomen in een eerdere fase, maar hadden we bij de inkoop kunnen checken. De binnen diameter viel door de toleranties ongelukkig uit en het asje zat vast door een defecte lager.

De bodemplaat

Voor de bodemplaat hebben we de twee plaatsen verbonden aan de hand van zes spacers, deze zorgen voor een afstand tussen de bodemplaten en een rijke luchtstroming. Toen dit gemaakt was hebben we de liftmotor hierop gemonteerd en zijn we begonnen aan de maken van de rok. De rok was een van de lastigere delen van het ontwerp, deze moest als een zwemband om de hovercraft heen zitten en was dicht (op de luchtgaten na). In het prototype hebben we gekozen voor een volledig open onderkant, deze keuze hebben we gemaakt omdat dit sneller te bevestigen is en omdat en ook beter vervangbaar is. Ook de materiaal keuze is veranderd, eerst gingen we voor vijverfolie maar nu voor een stevige vuilnis zak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten