Situatie
We bevonden ons de afgelopen 4 weken in de
materialisatiefase van blok vier. In deze fase was het de opdracht om een
prototype van je ontwerp te maken. Ook moesten er in deze fase een verslag
inclusief technisch tekenpakket worden opgeleverd.
Taak
Mijn taak in deze fase was het bouwen van de
hovercraft samen met mijn teamgenoten. Ik heb een deel gehad in het maken van
de mono en samenstellingstekeningen, en ik heb vooral veel gewerkt aan de
bodemplaat en het ballenkanon. Samen met Martijn heb ik het ballenkanon
onderhanden genomen en de bodemplaat. Roel en Julien waren bezig met het maken
van de Thrust en het leggen van de elektronica. Ook heb ik de Arduino code
gemaakt die gebruikt is voor het prototype.
Activiteiten
De volgende activiteiten heb ik ondernomen
gedurende deze fase
Het maken van monotekeningen ensamenstellingstekeningen
Het maken van een Arduino code die gebruikt
wordt op de hovercraft
Resultaat
De volgende resultaten heb ik bereikt gedurende
deze fase
Een werkend prototype
Een verrijkte kennis over Arduino
Een materialisatiefase verslag
Reflectie
Gedurende deze fase ben ik erg veel bezig
geweest aan het ballenkanon samen met Martijn. Deze samenwerking verliep erg
goed. Ik heb met hem gepraat over de leidinggevende rol die ik mezelf geef,
maar hij gaf aan dat hij dit erg fijn vindt. Omdat ik veel positieve reacties
gehad heb over het hebben van het overzicht ben ik hier vooral mee doorgegaan.
De samenwerking en communicatie tussen Roel Julien en ik gingen ook erg goed.
Ook heb ik deze fase veel kunnen werken aan
mijn persoonlijke vaardigheden. Zo ben ik veel bezig geweest met lassen,
Arduino, constructie en Arduino. Ik ben erg blij met het feit dat ik de Arduino
code heb kunnen schrijven, ik heb hier namelijk veel van geleerd over het
programmeren en dit werkte als een extra voorbereiding op mijn tentamen.
Tijdens de materialisatie fase ben ik ook weer begonnen met lassen. Dit is een
vaardigheid die ik erg graag wil leren, ik vond het altijd erg lastig om te
doen. Martijn en ik kunnen allebei niet erg goed lassen maar omdat ik het
volgens Martijn beter kon dan hem, mocht ik dit aanpakken. Voor het vak
constructie ben ik dit blok erg goed gaan zitten, ik vond de stof lastig en
taai, maar wel erg interessant. Omdat ik veel vlieguren heb kunnen maken met
dit vak kreeg ik ook een erg mooi resultaat ( een 9.6 als eindcijfer!). Door
dat dit vak erg goed ging kreeg ik ook veel meer motivatie voor het vak
Wiskunde. Voor dit vak ben ik in mijn vrije tijd veel bezig geweest met het
maken van sommen en het bekijken van uitleg op internet. Omdat ik in een keer
veel leerde over wiskunde, kwamen veel klasgenoten naar mij toe voor uitleg.
Omdat ik het niet erg vind om uitleg te geven, heb ik dit ook gedaan. Ik heb
gemerkt dat je van uitleg geven zelf ook leert. Wanneer je uitleg kan geven is
dat een soort bevestiging voor jezelf. Je krijgt snel genoeg door of je alle
stof snapt wanneer anderen met vragen bij jou komen.
De volgende keer zou ik veel dingen toch
hetzelfde doen op de manier die wij als groep nu hanteerde. Het vervelende dit
blok was de planning die van uit de leraren erg snel in de soep liep. Docenten
die verdwenen waren, lessen die plots uitvallen en onverwachte opdrachten,
hebben deze fase voor erg veel problemen gezorgd. Ik ben erg blij met het
resultaat en met de dingen die ik geleerd heb. Ik hoop nog vele blokken zo als
nu te kunnen werken.
Toepassing
Geen opmerkingen:
Een reactie posten